torsdag 22. januar 2009

Mysteriesjalene


Som mange har fått med seg har jeg holdt mysteriesjal på hobbykrok1.no og norsk strikkeforum i tillegg til her i bloggen. Det har vært litt hardt å ikke vise frem resultatene men nå kan jeg vise frem mine swallowtail sjal. (nummer 2 og 3 i rekka).

Designet av Evelyn A. Clark og mønsteret finner du gratis her - på engelsk. Eller hvis du trykker på mysteriesjal i bloggen min kommer en pillenversjon på norsk:)

Jeg strikket det første i Kauni Effektgarn 8/2 - farge ET (lilla, grå og sort).
Strikket 5 ekstra repetisjoner av Budding Lace - og måtte legge til 4 masker etter lilly of the valley borderen. Sjalet ble stort og deilig - og det var tanten min som fikk det.


Det andre sjalet strikket jeg mens mysteriet foregikk. Jeg brukte sort Tynn Alpakka fra Du store Alpakka - må virkelig si at dette garnet kommer jeg til å bruke flere ganger. Nydelig å strikke med å superdeilig å ha intill halsen. Jeg brukte perler denne gangen. Mill Hill Seed Beads størrelse 6/0. Siden de skulle erstatte nupper syns jeg at jeg måtte ha litt størrelse på dem. Men de kunne også vært større.

Bildene kommer litt hulter til bulter.






Her ser du hvordan jeg blokker sjal. Har tidligere brukt senga - men det likte ikke sambo spesielt godt. Så jeg fant en paradismatte på biltema til 65,- som funker utmerket. Men strikker jeg ett større sjal må jeg nok kjøpe en matte til. Bruker knappenåler. Jeg fikk sveisepinner av broren min (slike som finnes i blokke-kit) men jeg syns det faktisk er enklere med knappenåler til sjal. Mulig pinnene er best når det kommer til skjerf og slikt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fy søren så god du er på sjal :-) Likte spessielt det sort, grå og lilla. Tynn alpakka (og alpakka i sin helhet) ER et deilig garn ;-)

Vibeke sa...

Utrolig fine sjal, alle sammen!
Tenker jeg skal kjøpe paradismatte på Biltema idag :-)

Anonym sa...

Så mange flotte sjal! Lurt med den matten til blokking, en sånn pakke har vi også på loftet. Greit å slippe knappenåler i sengen ja!

Nitus sa...

Sjalene dine ble kjempefine.Takk for at du startet dette prosjektet "Mysteriesjal"
Du har lagt ned mye arbeid bak dette med å oversette det til norsk, også med diagram på mønsteret.
Nå er jeg ferdig med mitt sjal,bilde i bloggen. Ønsker deg ei god helg.